Úgy tűnik, hogy nem engedélyezte a cookie-k fogadását a böngészőjében. Nem tudja telepíteni az alkalmazást, ha ez a funkció letiltott. Emellett probléma merülhet föl a kiszolgáló session.save_path beállításával is. Ha ez az eset áll fönn, és ha ezt nem tudja saját maga ellenőrizni vagy javítani, akkor forduljon tárhelyszolgáltatójához,.
Az iCagenda nem tud betöltődni a következő ok(ok) miatt:
iC Könyvtár nincs telepítve vagy nincs betöltve.
Kérlek, ellenőrizd, hogy az iC Könyvtár és az iC Könyvtár rendszer beépülő telepítve és engedélyezve van.
Borbély Mihály zenekara szerdán ad lemezbemutató koncertet az Opus Jazz Clubban.
A Borbély Mihály Quartet: Miracles of the Night című új albuma pár hete jelent meg, december 7-én este 8 órakor pedig élőben is hallható lesz az Opus termében.
A lemezen a számok címei igazán beszédesek, mint Lidérc vagy Hajnali fohász vagy Árnyak, ébredések. Borbély Mihályt a lemezről és a koncertről is kérdezem.
Irk Réka / Jazz.hu: Legutóbb a quartettel 2019 őszén jelent meg albumod, a Grenadilla. A lemezen ugyanaz a trió áll mögötted, azonban abban biztos eltér az előzőtől, hogy jóval szabadabb irányt vesz. A pandémia hatása, hogy szabadabb és egyben kicsit merengősebb, komorabb zenék hallhatóak a lemezen?
Borbély Mihály: Régi tervem volt egy nyugodtabb hangvételű, mélyebb, filozofikusabb lemezanyag rögzítése. Mindig lenyűgözött Miles Davis Kind of Blue albumának hangulata, ill. számos balladalemez, ám a fő inspirációt Bartók “éjszaka zenéi” adták, s erre az éjszaka tematikára fűztem fel aztán az elkészült zenei anyag gondolati ívét, ilyen értelemben mindenképp illik rá a “concept album” meghatározás. Semmiképp nem szerettem volna az elmúlt időszak pandémiás szorongásait direkt módon megjeleníteni, de biztos nem véletlen, hogy a világ gondjai épp most hívták belőlem elő ezt a lemezanyagot. Ugyanakkor az album spirituális töltése és hitem zenei megvallása is fontos szándékom volt.
Irk Réka / Jazz.hu: Ezen az albumon több egészen rövid darab is szerepel. Ezek általában duó felvételek. Más-más fúvós hangszerek és dob, ütőhangszerek közös játéka egy kivételével. Ezek a zenésztársaiddal közös szerzemények is. Ez azt jelenti, hogy felvétel alatt születtek vagy előtte már készítettetek hozzá vázlatot, megvolt a téma? Megosztanád az olvasókkal, melyik cím mit jelent számodra, miért pont azt adtad neki?
Borbély Mihály: Igen, ezek közös improvizációk, amelyeket azért szerettem volna rögzíteni, mert koncertjeinken is rengeteg szabad rögtönzés tágítja kompozícióimat, vagy köti össze az egyes számokat, s az évek során kialakult zenei empátia jelentette azt az aranytartalékot, amelyre alapozhattunk a stúdióban is. Egy-egy hangulatot, zenei karaktert vagy kiinduló hangnemet határoztam csak meg a felvétel előtti másodpercekben, s már születtek is ezek a kis gyöngyszemek - mindannyiunk kedvencei.
• Calling Distances / Hívó távolok Az indító szaxofon motívummal “provokáltam” kollégáimat, itt Tálas Áron dobol. A hívó távolok álomszerű megjelenése, olykor sejtelmes, máskor határozott zenei gondolatok. • Shadows, Awakenings / Árnyak, ébredések Moldvai furulyám városi kalandjai, régmúlt és 21. század találkozása, árnyak, ébredések. • Knocks…Halts…Shadow Beckons / Kopog… megáll… árnya int… Klarinét-dob duó. “Pontok” - ennyit mondtam Hunornak a felvétel előtt, s pontszerű játékmódunk, illetve a dob effektjei juttatták eszembe Juhász Gyula egyik versének egy-egy szavát. • Is this Strange Too? / Ez is furcsa? Polygon trióm nyáron megjelent lemezén szerepel egy Dés Andrással előadott basszusklarinét-kanna duó, s a szokatlan hangszerpárosítás miatt lett annak “Furcsa páros” a címe (nem véletlen a filmes áthallás sem). A basszusklarinét-bőgő talán kevésbé furcsa, ezért van itt kérdőjel a cím végén. • Nightmare / Lidérc Egy rémálom zavarja álmunkat, kettős furulya szeles hangja, zongorahúrok pendülése, különleges hangszínek - a vége happy end: lidércünk vidámra szelídülve tűnik tova. • Dawn Prayer / Hajnali fohász Tárogató-zongora duó. Itt egy skálát és egy hangulatot adtam kiindulási pontnak, s mindketten meglepődtünk, hogy elsőre milyen szép, nyugodt, spirituális töltésű, formailag is felépített miniatűr született - a címadás sem véletlen…
IR / Jazz.hu: A misztikus, vészjósló szerzemények közül egy vidám dal már-már kiugrik. A Threeplus Dreams / Nemhárom álom c. dalnak más a hangulata. Itt mire utal a cím?
BM: Ez egy 3/4-es szám, de az általam eredetileg kitalált bőgő groove 4/4-ben volt, s később alakítottam át hármas lüktetésűvé, így tartottam érdekesebbnek - a tréfás “nemhárom” kifejezés erre utal tehát, s ha mindez az ember álmában történik, már adott is a cím :)
IR / Jazz.hu: Vannak a zenész társaiddal közös szerzemények is a lemezen.
BM: Igazából csak a közös improvizációinkat jelöltük így, hisz azok valóban a pillanat szülte, “real time” kompozíciók. Külön örülök, hogy Tálas Áron „A várakozás maga” című kompozícióját hozta erre az albumra - az ő számai mindig jól illeszkednek az együttes repertoárjába, ugyanakkor különleges színt képviselnek, hisz nem csak nagyszerű zongorista és dobos, de nagyon egyéni hangú zeneszerző is.
IR / Jazz.hu: A „No Train, No Station / Se vonat, se állomás ” mintha egy sirató lenne, mély érzelmeket csal elő a hallgatóból. Miért adtad ezt a címet neki?
BM: Igen, én is azt hiszem, ez a legmélyebb, és talán legszomorúbb darab is a lemezen, valóban egyfajta sirató. A cím némi reménytelenséget is sugall, ám én inkább úgy fogalmaznék: remény a reménytelenségben. És igen, örülök, hogy említetted: “mély érzelmeket csal elő a hallgatóból” - nemcsak ennek a számnak, de
az egész lemez egyik legfontosabb üzenetének tartom ezt a lelki, érzelmi töltést, amely egyre inkább kiveszőfélben van a mai kor zenéjéből.
IR / Jazz.hu: A lemezen a fáradt, gondterhelt estétől indulva megérkezünk a reggeli derengésbe, amely új energiát és jobb kedvet, örömöt hoz: „The Light is Calling, Gently Waking Me / A fény már hív, szelíden kelteget”. De lehet ezt az élet nehézségeire is érteni, hogy eljön a holnap, ami szebb és magasztos célokat hozhat. Mi volt a koncepciód a címekkel és a hozzájuk kapcsolt gyönyörű zenékkel? Egyáltalán a dalok voltak előbb vagy az ötlet az éjszaka csodáihoz?
BM: Mint említettem, az album vezérfonala és hangzása már korábban megszólalt bennem, s a lemezre írt kompozíciók is ennek szellemében születtek. A gondolati ív felvázolása és a hozzá tartozó koncepciózus sorrend összeállítása értelemszerűen az utolsó mozzanat volt, de a felvételek során éreztem, hogy milyen hangulatokra lesz majd szükség a végleges forma kialakításához. Azt már külön áldásnak tartom, hogy a történet létrehozásához egyetlen láncszem sem hiányzott, jól gazdálkodtunk az idővel a stúdióban, volt tehát bőven anyagunk az ideális sorrend megalkotásához.
IR / Jazz.hu: Lehet, hogy mást is érdekel, hogy miért nem Borbély Műhely néven jelenteted meg a lemezeket, amelyik néven koncertezel? A honlapodon is csak ez a nevű együttes szerepel, a Borbély Mihály Quartet nem.
BM: Ez a hatodik lemezünk, s a legelső albumunk (Meselia Hill, 2004) idején megfogadtam Gőz László, BMC igazgató-tulajdonos tanácsát, aki a külföldi terjesztés miatt javasolta a hagyományos nevet, hisz a Borbély Mihály - Borbély Műhely szójáték külföldön egyáltalán nem, vagy csak nagy magyarázkodással lenne érthető. Ráadásul akkoriban még nem jött vissza divatba az egykori, manapság már nagyon is általános “borbély műhely” elnevezés, a haj- és szakállformáló fodrászatokra. A vezetéknevem és a zenei műhelymunka, amely ebben az együttesben mindig is nagyon fontos volt, szellemesnek szánt összekapcsolása ma már nem is hangzik olyan különlegesen, de immár a védjegyünkké vált. Egyébként nemcsak a lemezeken, de a külföldi koncertjeinken és honlapom angol verziójában is következetesen a Mihály Borbély Quartet nevet használjuk.
Irk Réka / Jazz.hu: Szerdán kerül sor a lemezbemutatóra. A lemez közel egy óra. Egyben fogjátok eljátszani az egész lemezt?
Borbély Mihály: Az első részben a teljes lemezanyagot előadjuk, ami koncert változatban mindenképp hosszabb, bő egyórás szeánsz lesz, a második, rövidebb részben pedig régebbi számainkból és átdolgozásainkból játszunk néhányat. Különleges estét ígérünk - mindenkit szeretettel várunk!
Borbély Mihály Quartet • Opus Jazz Club • 2022. december 7. (szerda) • 20:00