
Az idei, immár negyedik JazzFest Budapest kínálatában ezúttal három helyszínen, a Liszt Ferenc téren hat órakor, a Premier KultCaféban hétkor, és a Jedermannban kilenckor kezdődően négy koncert is szerepelt, az utóbbiban féltizenegytől éjszakába nyúló jam sessionön is várták a Nemzetközi Jazznap programjának zenészei az érdeklődőket.
Az átfedéssel egymásba csúszó programok között szokás szerint nehéz volt dönteni, Szakcsi Lakatos Róbert egyedi előadásmóddal átitatott klasszikus interpretációkat ígért szólózongora koncertjét fájó szívvel hagytam ki, és indultam a Liszt Ferenc térre, ahol az Oláh Krisztián, Ajtai Péter és Serei Dániel alkotta új formáció lépett fel elsőként. Oláh Krisztián és Serei Dániel együttműködése nem új keletű, az elmúlt évek során a dobos Krisztián szinte valamennyi formációjában játszott, hogy a leginkább a jazz avantgárd vonalát képviselő Ajtai Péterrel milyen irányba haladnak majd, kíváncsian vártuk.
Alighanem az ő javaslatára került a két korszakalkotó zseniális bőgős, Dave Holland és Charlie Haden egy-egy műve a trió repertoárjába. Az elsőként játszott „Conference of the Birds”, Holland zenekarvezetőként első, 1973-ban az ECM kiadónál megjelent albumának címadója már akkor a ma használatos „free bop” vagy „time no changes” jelzőkkel illetett progresszív irányzatok előfutáraként a szabad improvizációkhoz vezető nagyobb rugalmasságot adott a zenészek számára. A trió mindegyik tagja élt is a nagyobb szabadsággal, de játékukból ugyanúgy nem hiányzott a befogadhatóságot megkönnyítő swing, a kohézió és a változatosság, mint az eredeti műből, és a folytatásban elhangzott Ravel, és Charlie Haden szerzeménye, az „In the Moment” feldolgozásból sem. Ennek köszönhetően a már kezdéskor a téren ülő fiatalok mögött egyre bővült a kör, egyre többen álltak meg belehallgatni a zenébe, aztán maradtak a koncert végéig.
Ornette Coleman és Keith Jarrett bőgőseként megismert, majd saját zenekaraival a free vonulatot képviselő Haden 1985-ben alakult Quartet West formációjával visszatért a bop-orientált jazzhez, kompozícióiban gyakran ifjúkori kedvenc filmjei, slágerei emlékét idézve. Oláh Krisztián, Ajtai Péter, és Serei Dániel saját emlékeit szőtte lehengerlő szólók közepette Haden szerzeményébe, ráadást hozó sikert aratva.
A bő egyórás koncert után Ajtai Péter bőgőjével a hátán a Jedermann felé vette az irányt, ott ugyanis este kilenctől az újból összeállt Turul Blast formációval még egy fellépés várt rá. Itt viszont a második koncert nyolc órás kezdésére meghirdetett időpontot betartva egy kissé túl hosszúra szabott átállás után folytatódott a program, és a Skylark Metropolitan egyből elfeledtette a lukasóra apróbb bosszúságait. A szétszéledt közönség visszatért, újak is érkeztek szép számban, a színpad előtt újra megtelt a tér. A hazai jazzélet egyik legsokoldalúbb, meghatározó muzsikusává vált Tóth Viktor alapította zenekarban a Junior Prima-díjas Cseh Péter gitározott, a méltán a legkeresettebb, legtöbbet foglalkoztatott zenészeink közé tartozó Orbán György bőgőzött, és a csodagyerekként feltűnt, pályafutását csodafelnőttként folytató Hodek Dávid dobolt.
Tóth Viktor kötöttségektől mentesen örvénylő zenefolyama az első pillanattól felelevenítette a jazz őserejét, önfeledett játékosságát. Függetlenül attól, ki hogyan közelítette meg eddig a jazzt, egyre felszabadultabban engedte át magát a színpadról áramló pozitív kisugárzásnak. Altszaxofonjával bejárta a színpadot, beavatási szertartás-szerűen ment sorba mindegyik zenészhez, olykor szemvillanással, olykor alig észrevehető kézmozdulattal instruálva őket, energiát adott, a társaktól energiát kapott, amit újra szétosztott, vezényelt, és a zenekar szárnyalt. A varázslatos zenefolyamot a fantasztikus szólók tovább duzzasztották, de a mederből nem térítették el.
Ezen a koncerten is megvalósult korábban megfogalmazott, és többször idézett álma, hogy az együttesben játszók a zenével együtt lélegezve szabadon szárnyaltak, ugyanakkor olyan közös hangzást hoztak létre, amely teljes, egyedi és az univerzum minden minőségével rokon. Előttünk született a csoda, a lelkeket érintő, repítő, szabadságot hozó zene. A ZENE, amely lebontva a köröttünk épült falakat összehozott minket, amelyre egyformán dobbant a szívünk.
Jazzfest Budapest - Liszt Ferenc tér, 2025. április 30.
Fotó: Somogyvári Péter
A jazzfesztivál még három napig tart hazai és nemzetközi sztárok részvételével:
- május 12. (hétfő)
Premier Kultcafé
19:00
Cseh Péter Trio Feat. Szabó Dániel
Erkel Színház
20:30
30 years of E.S.T.
- május 13. (kedd)
Premier Kultcafé
19:00
Németh János New Quintet
Eiffel Műhelyház
20:30
Antonio Farao, John Patitucci, Gene Jackson
- május 14. (szerda)
Premier Kultcafé
19:00
Jonas Duo
Eiffel Műhelyház
20:30
Dresch
Jazzponthu Kulturális Alapítvány (adószám: 19345684-1-43)
Pontos leírást ITT talál.