
Milyen furcsa is az élet, hiszen nemrégen osztottam meg egy 1928-ban Nagykanizsán készült fotót, amin Szabó Irén zenekara látszik. Aminek külön érdekessége az, hogy a zenekar összetételében a zongora, bőgő és a tamburák mellett két bendzsó is helyet kapott, és valószínűleg énekes szerzeményeket is játszottak Irénék.
Most majd 100 évvel később a Hot Jazz Band zenekarában is a két bendzsó szólt megidézve az amerikai tradicionális jazz és a dixieland világát fűszerezve a ’20-as, ’30-as és ’40-es, ’50-es évek magyar jazzes könnyűzenéjével, filmzenéivel. Bényei Tamás (trombita, bendzsó, ének) mellett a zenekarban Fodor László (szaxofon, klarinét ének), Kovács Tamás (harsona, ének), Szabó Lóránt (bendzsó, gitár) képviselték a harmóniahangszereket. A ritmusszekcióban Juhász Zoltán (bőgő) és Galbács István (dob) jeleskedett. Ha már a címben jelzett nosztalgiára gondolok, akkor idekívánkozik egy 1989-es fotó a nagykanizsai Hot Brass Band! koncertjét követő örömzenéről, ahol egy fiatal trombitás Bényei Tamás debütált a helyi közönség előtt.
Aki valamennyire is érdeklődik a Hot Jazz Band iránt, annak felesleges méltatnunk azokat a hazai és nemzetközi koncerteken elért sikereket, elismeréseket, ami ezt a hosszú évtizedek óta tartó zenei pályát fémjelzi. Talán az eddig megjelent 14 CD is lehet egy ilyen mutatószám a rajongótábor mellett. A Magyarországon működő nagyjából 15 ragtime, dixieland és klasszikus jazzt játszó együttesek, big bandek zenéjére - minden nehézség ellenére - ma is igény van, hiszen a jazzel való megismerkedés folyamatában egy kaput jelenhet a szélesebb közönség számára. Ezeknek a koncerteknek a könnyed, humoros hangulata táncra hívja nemcsak a lindy hop tánc művelőit, hanem a könnyed kikapcsolódásra vágyókat is. Innen aztán már jöhetnek, megnyílhatnak az újabb kapuk a modern jazz stílusai felé.
A Hot Jazz Band műsorának gerincét a hazai zeneszerzők dalai adták. Olyanok, amiket a közönség nagy része is jól ismert, illetve jól bevonhatók voltak a közös produkciókba. Néhány ikonikus zeneszerző a repertoárból, akinek a dalait korhű hangzásvilággal, újszerűen tolmácsolták: Márkus Alfréd, Fényes Szabolcs, Ábrahám Pál, Eisemann Mihály, Vincze Ottó. Ki ne ismerné az ő nagy örökzöldjeiket: Az én babám egy fekete nő, a Halló Baby, az Odavagyok magáért, a Tudom, hogy van neki című szerzeményeket. Bényei Tamás a Hot Jazz Band alapítója, vezetője előadásmódjában, frazírjaiban hitelesen tolmácsolta a Kalmár Pál, Sebő Miklós, Karády Katalin, Jávor Pál mai füllel kicsit modorosnak tetsző énekstílusát. Scattelésből kicsit több is lehetett volna, de ez csak egyéni észrevételem! Bényei trombita és bendzsójátéka, konferálása, humoros anekdotái nagy sikert arattak.
Nagyon tetszett Fodor László szaxofon- és klarinétjátéka, Kovács Tamás harsona, Szabó Lóránt bendzsó, gitár produkciója.
Juhász Zoltán bőgőn, valamint Galbács István dobon egész koncert alatt kiegyensúlyozott játékot produkált. Nagyszerű este volt! Köszönet a Hot Jazz Bandnek és a szervezőknek. Kiváló volt a zene, a hagyományosan jó kiskanizsai rétes. Talán az sem véletlen, hogy Dél-Zalában akkora kultusza van a rétesnek, hogy még fesztivált is tartanak. Zárógondolatként annyi, hogy a dixieland kedvelői legközelebb a XII. Siófoki New Orleans Jazz Fesztiválon július 11-13 időpontban találkozhatnak a hazai műfaj legjobb képviselőivel.
Nagykanizsa, Kanizsai búcsú, 2025. július 6.
Fotó: Halász Gyula, Korpavári Attila
Szabó Irén zenekaráról készült fotó a nagykanizsai Thúry György Múzeum kiállítási anyagából származik.