fbpx

Zenés kaleidoszkóp Amerikából

2025. szeptember 24.

Aki ismeri a kaleidoszkópot annak nem újdonság, hogy egy kukucskálóba nézve végtelen sok képet láthatunk ezzel az optikai játékkal. A színes, varázslatos világot most a The Riverwalk Jazz Band koncertjén keresztül élvezhettük Nagykanizsán a Honvéd Kaszinó tükörtermében. Szeptember 20-án a magyar és amerikai zenészekből álló alkalmi formáció Nagykanizsáról New Orleans irányába invitált bennünket egy könnyű, de üzeneteiben mély gondolatokat hordozó zenés sétára.

River Walk Band

Maga a Nagykanizsai Honvéd Kaszinó évtizedek óta fontos színtere a helyi jazzéletnek, s egyben szimbolikus is, hiszen a zenekarvezetőnek és amerikai feleségének itt volt a hazai házasságkötése 2018-ban. Igazi jazz esküvő volt ragyogó koncerttel és örömzenével. Nos, Farkas Norbert bőgős és énekes felesége Clotile Bonner Farkas azóta több emlékezetes koncertet adtak itt. A koncert előtti bevezetőben nagyon elismerően szóltak az AVL-Érdi Jazz Fesztiválon való fellépésükről, ahol a közelmúltban léptek fel. Szintén pozitív üzenetet hordozott Horváth Jácint Nagykanizsa város polgármesterének köszöntője, aki személy szerint a város kulturális értékeként tekint a helyi jazzrendezvényekre. A koncertet megelőzően még egy rövid időre szót kértem. A nagyjából 120 fős közönséget a Köln ’75 című filmre invitáltam, ami Keith Jarrett legendás koncertjének létrejöttét állítja a fókuszba.

River Walk Band

A szünettel nagyjából kétórás koncert a tradicionális New Orleans-i jazz számokra és közismert örökzöldekre épült némi kikacsintással a jazz világából. Nyitányként Farkas Norbert és a New Orleansban élő barátja Hunter Burgamy gitáros, bendzsós, énekes duóprodukciója hangzott el, az At Sundown című Walter Donaldson kompozíció. Hunter Burgamy-t Magyarországon kevesen ismerik, így essék szó róla is. Hunter 2005-ben kezdte meg gitártanulmányait, majd egyre magasabb szinten sajátította el főként a tradicionális jazz  műfaját. A híres bostoni Berklee School of Music intézményében 2017-ben végzett. Több együttesben és több műfajban is játszik. New Orleansban a francia negyedben található legendás Preservation Hall-ban 2018-ig dolgozott. Vérbeli multi-instrumentalista művész.

River Walk Band

New Orleans a jazz szülővárosaként vonult be a köztudatba rendkívül sokszínű zenei világával, ami az elmúlt száz évben új színfoltokkal gazdagodott. Jazz és más stílusú szórakozóhelyek tucatjai várják az idelátogatókat. Nem is szólva a folyami hajókról (Steamboat), amik akár több napos utakat is kínálnak a Mississippin. Ezt csak azért említem meg, mert Norbi egy ilyen hajón ismerte meg jövendőbelijét Clotile Yanna Bonnert, akit a kanizsai közönség már első fellépése óta a szívébe zárt. Nem véletlen, hiszen a művész-zenész családból származó, Las Vegasban született Clotile igazi színpadi jelenség. Előadásmódja, megjelenése, humora most is rabul ejtette a közönséget. A „Route 66” és a mély emberi üzenetet hordozó eden abhez (így csupa kisbetűvel, ahogyan ő a nevét használta) szerzemény, egy nemzedék „himnusza” a „Nature Boy” igazi telitalálat volt. Nem kevésbé a Ray Charles által világhírűvé vált „Georgia, On My Mind” és a szintén világsláger az „All of Me”. Amikor pedig a kikacsintásról írtam, akkor pontosan az R&B és a funk zenéről ismert Allen Toussaint „Lipstick Traces” hangulatos szerzeményére gondoltam, ami az első blokkot zárta.

River Walk Band

River Walk Band

River Walk Band

Rövid szünetet követően is híres örökzöldek domináltak. Ebből a blokkból a „Tenderly” és az „I Gotta Right the Blues” eredetileg egy Broadway darabhoz írt slágert emelném ki. Ez utóbbi is jazz sztenderdé vált. A „Float Me Down the River” című Nick LaRocca szerzeménynél viszont fájón hiányzott a bendzsó hangja, amit Hunter Burgamy igyekezett akusztikus gitárjátékával pótolni. Remek és nagyon életszerű volt a „The Song Is Ended” szám választása. Hiszen ki ne élte volna át azt a zenei élményt, hogy amikor vége a dalnak a dallam még tovább él, ha másként nem is, az álmainkban vagy emlékeinkben. Búcsúzásként az eredetileg egy gospel – „Lord Stand by Me” – változata a „Stand by Me” hangzott el, aminek szintén üzenetértéke volt.

A The Riverwalk Jazz Band a kezdetektől magasra tette a lécet és ezt a koncert végéig sikerült megtartani. Hunter Burgamy nagyszerűen játszott mind elektromos és mind akusztikus gitáron, de legközelebb a bendzsót is hozza magával már csak a Gyafi bosszantására is! Farkas Norbi, mint zenekarvezető végig vezette a zenekart és walking bass technikája sok számban is meghatározó volt. Clotile-tól profi előadást láthattunk megidézve többször is az ún. Broadway-stílus elemeit. Talán nem véletlenül. A quartet negyedik tagja a fiatal dobos Szatmári Mátyás volt, aki most kezdi tanulmányait a híres Graz-i Művészeti -és Zenei Egyetemen. Szívből gratulálok neki, hogy a nagyok között ilyen derekasan helyt állt. Végül óriási köszönet Halmos Ildikónak a Nagykanizsai Honvéd Kaszinó vezetőjének és mindenkinek, aki az újabb teltházas koncerthez, annak sikeréhez hozzájárult!

River Walk Band

 

Nagykanizsa, Honvéd Kaszinó,  2025. szeptember 20. 

Fotók: Halász Gyula

 

 

 

 

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
8
16
21
© 2019-25 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005